Artykuł sponsorowany

Kiedy opona samochodowa nie nadaje się do dalszej eksploatacji?

Kiedy opona samochodowa nie nadaje się do dalszej eksploatacji?

Opony samochodowe są jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu, mając bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy i zużycie paliwa. Właściwe utrzymanie i wymiana opon w odpowiednim czasie jest kluczowe dla zapewnienia bezpiecznej i ekonomicznej eksploatacji samochodu. W tym artykule dowiesz się, kiedy opona samochodowa nie nadaje się do dalszej eksploatacji oraz jakie czynniki wpływają na jej stan techniczny.

Głębokość bieżnika – kluczowy wskaźnik zużycia opony

Głębokość bieżnika to jeden z najważniejszych wskaźników, który pozwala ocenić stan opony. W Polsce minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Opona, której głębokość bieżnika jest mniejsza niż ten wymiar, nie nadaje się do dalszej eksploatacji i powinna zostać wymieniona. Warto jednak pamiętać, że eksperci zalecają wymianę opon już przy głębokości bieżnika wynoszącej 3 mm, gdyż poniżej tego progu znacząco pogarsza się przyczepność pojazdu do nawierzchni, co może prowadzić do wydłużenia drogi hamowania.

Wiek opony – czy starsze opony są gorsze od nowych?

Wiek opony również ma istotne znaczenie dla jej właściwości jezdnych. Z biegiem czasu gumowe komponenty opony ulegają degradacji, co prowadzi do pogorszenia się właściwości jezdnych. Eksperci zalecają wymianę opon po upływie 5 lat od daty produkcji, nawet jeśli ich stan wizualny wydaje się być dobry. Warto regularnie sprawdzać datę produkcji opony, która jest oznaczona na boku opony w tzw. DOT (Department of Transportation) – czterocyfrowym kodzie, gdzie pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a drugie dwa – rok produkcji. Jeśli opona przekroczy określony wiek, warto skorzystać z usługi odbioru zużytych opon w woj. mazowieckim i przekazać ją do utylizacji.

Uszkodzenia mechaniczne i deformacje

Oprócz zużycia bieżnika i wieku opony, na jej stan techniczny wpływają także uszkodzenia mechaniczne oraz deformacje. Przykłady takich uszkodzeń to pęknięcia, przecięcia, wgniecenia czy bąble powietrza wewnątrz opony. Wszystkie te przypadki mogą prowadzić do utraty ciśnienia w oponie, a w skrajnych sytuacjach nawet do jej rozerwania podczas jazdy. Jeśli zauważysz jakiekolwiek uszkodzenia na swojej oponie, koniecznie skonsultuj się z fachowcem lub serwisem oponiarskim – może to uratować życie zarówno Tobie, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego.